Stiai ca sfecla rosie poate avea grija de sanatatea ta?

Radacina de sfecla rosie ar trebui intotdeauna inclusa in lista de legume ca cea mai recomandata.

sfecla rosie

Sfecla rosie este o leguma antica, preistorica, care a crescut in mod natural de-a lungul coastelor din Africa de Nord, Asia si Europa. Initial, s-a consumat doar partea verde a sfeclei, radacina dulce si rosie, pe care majoritatea oamenilor o considera astazi ca fiind “sfecla”, nu a fost cultivata pana in epoca Romei antice.

Radacina de sfecla rosie ar trebui intotdeauna inclusa in lista de legume ca cea mai recomandata.

Desi se afla in categoria “folositi cu moderatie” datorita nivelurilor lor ridicate de carbohidrati. Desi sfecla are cel mai inalt continut de zahar dintre toate legumele, majoritatea oamenilor pot consuma in siguranta radacini de sfecla de cateva ori pe saptamana (si partea verde in cantitati nelimitate), bucurandu-se nu numai de aroma si dulceata acesteia, ci si de substantele nutritive care pot imbunatati sanatatea.

1. Reduce tensiunea arteriala

Sucul de sfecla rosie ajuta la scaderea tensiunii arteriale in cateva ore. Studiile au aratat ca un pahar de suc de sfecla a scazut tensiunea arteriala sistolica cu o medie de 4-5 puncte. Beneficiul provine probabil din nitratii naturali din sfecla, care sunt transformati in oxid nitric in organism. Oxidul de azot, la randul sau, ajuta la relaxarea si dilatarea vaselor de sange, imbunatatind fluxul sanguin si scazand tensiunea arteriala.

2. Sporirea staminei

Daca aveti nevoie de un impuls pentru antrenamentul fizic, zilnic, sucul de sfecla poate fi din nou valoros. Persoanele care au consumat suc de sfecla inainte de exercitiile fizice au putut sa exercite un antrenament cu o durata de pana la 16 procente mai lung. Se considera ca beneficiul este legat si de nitratii care se transforma in oxid nitric, ceea ce poate reduce consumul de oxigen in timpul exercitiilor cu intensitate redusa si toleranta la exercitii cu intensitate ridicata.

3. Combaterea inflamatiei

Sfecla rosie este o sursa unica de betaina, un nutrient care ajuta la protejarea celulelor, a proteinelor si a enzimelor impotriva stresului. De asemenea, ajuta la combaterea inflamatiei, la protejarea organelor interne, la imbunatatirea factorilor de risc vascular, la cresterea performantei si, probabil, la prevenirea numeroaselor afectiuni cronice. Ca grup, moleculele antiinflamatorii gasite in sfecla pot oferi beneficii cardiovasculare, precum si beneficii anti-inflamatorii pentru alte sisteme din organism.

4. Proprietati anti-cancer

Fitonutrientii puternici care dau sfeclei culoarea lor profunda si purpurie pot ajuta la prevenirea cancerului. Cercetarile au aratat ca extractul de sfecla a redus formarea tumorilor multiorganice atunci cand este administrat in apa potabila, pentru a fi utilizat in tratarea cancerului pancreatic, cel de san si prostata.

5. Bogata in nutrienti si fibre valoroase

Sfecla este bogata in vitamina C, fibre si minerale esentiale, cum ar fi potasiul (esential pentru functia nervoasa si musculara) si manganul (benefic pentru oase, ficat, rinichi si pancreas). Sfecla contine, de asemenea, vitamina B care ajuta la reducerea riscului de malformatii congenitale.

6. Detoxifiere

Pigmentii de betalina din sfecla sustin procesul de detoxifiere al fazei 2, care se realizeaza atunci cand toxinele rupte sunt legate de alte molecule, astfel incat acestea pot fi excretate din organism. In mod traditional, sfecla este benefic evaluata pentru sprijinul acordat in detoxifiere si pentru purificarea sangelui si ficatului.