Lactoza este un tip de zahar simplu care se gaseste in mod natural in lapte si produse lactate. Intoleranta la lactoza este cea mai frecventa forma de intoleranta alimentara. Aceasta consta in incapacitatea organismului de a digera lactoza. Se estimeaza ca aproximativ 65% din populatia lumii este intoleranta la lactoza, ceea ce inseamna ca aceasta nu o poate digera.

Pentru cei cu intoleranta la lactoza, consumul de produse care o contin, poate declansa reactii adverse precum dureri de stomac, balonare si diaree. Din fericire o alimentatie fara lactoza va minimiza simptomele pentru cei cu aceasta afectiune. Multe alimente pot fi introduse ca parte a unei diete sanatoase, fara lactoza.

Alimente de consumat pentru intoleranta la lactoza

  • Fructe: mere, portocale, fructe de padure, piersici, prune, struguri, ananas, mango
  • Legume: ceapa, usturoi, broccoli, spanac, verdeata, dovlecel, morcovi
  • Carne: vita, miel, carne de porc, vitel
  • Carnea de pasare: pui, curcan, gasca, rata
  • Fructe de mare: ton, macrou, somon, hamsii, homar, sardine, scoici
  • Oua
  • Alimente cu soia
  • Leguminoase: fasole neagra, linte, naut
  • Cereale integrale: orz, hrisca, quinoa, cuscus, grau, ovaz
  • Nuci: migdale, nuci, fistic, caju, alune
  • Seminte: seminte de chia, seminte de in, seminte de floarea soarelui. Majoritatea oamenilor cunosc faptul ca laptele si produsele lactate contin lactoza, insa ei ar trebui sa stie ca ea mai poate fi gasita in multe alte produse alimentare preparate. Verificarea etichetei ii poate ajuta la identificarea lactozei.

Alimente de evitat:

paine, tortillas, biscuiti

– bomboane, inclusiv bomboane de ciocolata

– vafe, clatite, briosa si alte prajituri

– carne prelucrata, slanina, mezeluri

Lactoza se gaseste in principal in produsele lactate, inclusiv iaurt, branza si unt. Anumite produse lactate contin cantitati mici de lactoza, astfel ele pot fi tolerate mult mai usor de persoanele cu intoleranta. De exemplu, untul contine o cantitate mai mica si este putin probabil sa provoace simptome pentru cei cu intoleranta la lactoza, daca nu se consuma in cantitate mare. Alte produse lactate care contin cantitati reduse de lactoza sunt: chefir, branzeturi invechite sau tari. De retinut ca, desi au un nume similar, ingrediente precum lactatul, acidul lactic si lactalbumina, nu au legatura cu lactoza.