Maria Montessori a propus o pedagogie bazata pe legile naturale si pe nevoile copilului, in fiecare etapa a dezvoltarii sale. Copilului trebuie sa i sa permita sa actioneze liber, din proprie initiativa, intr-un mediu care a fost conceput pentru a-i satisface nevoile.

Ce este pedagogia Montessori?

De la nastere pana la varsta de 3 ani, copilul dobandeste cunostinte in mod inconstient, datorita „mintii sale absorbante”, care devine treptat constienta intre 3 si 6 ani. Intr-un schimb permanent intre viata fizica (experienta corpului) si viata psihica (mintea), copilul se dezvolta spontan prin clasificarea perceptiilor si experientelor sale.

Abordarea Montessori propune o organizare a spatiului, o atitudine a adultului si activitati favorabile bunei dezvoltari a copilului. Aceste 3 componente sunt esentiale si se combina.

Pedagogia Montessori se aplica atat in ​​structura colectiva, cat si in familie. Este vorba despre intelegerea conceptului de „mediu pregatit” al pedagogiei Montessori. Este alcatuit din 3 elemente:

  • atitudinea adultului;
  • organizarea unui cadru;
  • materialul de studiu.

Rolul educatorului

El actioneaza ca un mediator intre copil si materialul didactic, intre copil si grup. Prezenta sa este discreta si nu este simtita ca cea a unei figuri de autoritate, ci mai degraba ca cea a unei persoane grijulii si disponibile, care insoteste, gata sa ajute atunci cand este necesar. Acest lucru este esential, este vorba de a ajuta insa nu prea mult, deoarece orice ajutor inutil este un obstacol in calea dezvoltarii, potrivit Mariei Montessori.

Atmosfera

Atmosfera este atat intangibila, cat si fizica. Din punct de vedere uman, amestecarea varstelor este un principiu esential al pedagogiei Montessori. Copiii sunt grupati pe grupe de varsta, 0-18 luni, 18 luni -3 ani, 3-6 ani, 6-12 ani si 12-15 ani.

Grupurile de copii astfel formate formeaza o comunitate in care domneste ajutorul reciproc si colaborarea. Cand copiii cauta ajutor sau „sfaturi”, ei apeleaza nu numai la adulti, ci si la colegii lor. Din punct de vedere al spatiului, este vorba de organizarea unui loc ordonat in care totul isi are locul, astfel incat copilul sa aiba referinte clare si structurale. Acest mediu este adaptat nevoilor copilului in functie de stadiul sau de dezvoltare.

Materialul de studiu

Materialul este conceput ca un ajutor pentru dezvoltarea si imbunatatirea activitatii motorii, senzoriale, intelectuale si spirituale a copilului. Materialul izoleaza dificultatile de invatare astfel incat sa fie facilitate. Ofera chei de explorare si de cele mai multe ori ii permite copilului sa se autocorecteze. Promoveaza autonomia.